Budućnost ili sadašnjost? Fiat-ova perspektiva
U Fiat-u verujemo u budućnost električne energije i u drastično smanjenje prosečnog CO2 grupe Strellantis. Postavili smo temelje za ono što bi mogao biti automobil budućnosti već 2019. na Salonu automobila u Ženevi, sa novim Fiat Centoventi: konceptom električnog automobila koji podseća na dizajn najkompaktnijih krosovera i koji se fokusira na električnu i održivu mobilnost sa manje emisija. Njegova glavna snaga leži u autonomiji. U stvari, platforma može da primi do četiri baterije. Svaki modul obećava 100 kilometara autonomije, dok je peti pozicioniran između prednjeg i zadnjeg sedišta. Godine 2020. debitovao je kultni Fiat 500e, 100% električni automobil dizajniran da porene revoluciju urbane mobilnosti u našim gradovima.

Idemo prema elektrifikaciji
Kada govorimo o električnim automobilima, govorimo o
budućnosti. Mnoge zemlje prepoznaju prednosti električnih vozila i nude
namenske podsticaje za ohrabre njihovog usvajanja. Električni automobili
imaju moćne i moderne baterije, proizvode nultu emisiju i minimalnu buku,
osim zvuk koji upozorava pešake na njihovo prisustvo. Električni automobili
su kategorisani kao baterijska električna vozila (BEV) jer se oslanjaju na
punjive baterije koje se pune preko javne mreže ili privatnih stanica za
punjenje.
Vremena punjenja za električna vozila uveliko variraju u zavisnosti od tipa
baterije, načina punjenja i kapaciteta baterije.
Električni automobili nude nekoliko prednosti, kako ličnih tako i ekoloških:
Pristup zabranjenim područjima
Slobodan pristup zonama sa ograničenim saobraćajem zavisi od lokalinih propisa samih država i opština.
Manji troškovi energije
To je isplativije od korišćenja konvencionalnih goriva, a može se puniti i kod kuće.
Lako za vožnju
Idealno za gradsku vožnju, sa glatkim ubrzanjem i jednostavnošću rada sa jednom pedalom (one predal drive).
Manje održavanje
Električni automobili imaju jednostavniju mehaniku, manje komponenti i manje tečnosti za dopunu.
Troškovi i vreme dopune
"Vreme punjenja baterija električnih automobila zavisi od kapaciteta baterije, snage punjenja (kW) i maksimalne snage punjača u vozilu. Proizvođači automobila neprestano istražuju i razvijaju baterije koje nude veći domet i brže vreme punjenja. Moderna električna vozila prvenstveno koriste litijum-jonske (Li) baterije, poznate po svojoj izdržljivosti.
Naplata na javnim stanicama nudi različite opcije plaćanja, kao što je fiksna mesečna pretplata ili naknada za plaćanje, pored troškova sesije koje određuje operater ili provajder usluga e-mobilnosti (e-MSP). Kod kuće, punjenje se može obaviti korišćenjem namenskog uređaja (Wallbox) ili standardne utičnice, sa troškovima koji variraju u zavisnosti od zahteva za napajanjem i dobavljača električne energije. Kupci mogu da izaberu da instaliraju dodatno brojilo kako bi zasebno pratili troškove energije za punjenje."

Punjenje je postalo zgodno
Uopšteno govoreći, vremena punjenja električnih automobila
zavise od kapaciteta baterije, snage punjenja (kW) i maksimalne snage punjača vozila.
Najčešći i najpogodniji način za punjenje električnog automobila je preko kućne utičnice. Međutim, za brže punjenje, vlasnici mogu da se odluče za Wallbox (zidne punjace posebno instalirne) ili javne stanice za punjenje. Zidni punjači se mogu instalirati kod kuće ili na radnom mestu, obezbeđujući brže punjenje. Stanice za brzo punjenje, koje se nalaze strateški u gradovima, nude velike izlazne snage u rasponu od 50 do 180 kW. Javno punjenje se može vršiti pomoću naizmenične struje (kablovima mode 2 i 3) ili jednosmerne struje (kablom mode 4).
Vremena punjenja može da varira od minuta do sati, u zavisnosti od kapaciteta baterije vozila, snage tačke punjenja i faktora okoline kao što su temperatura i degradacija baterije.